Mondzorg met ambitie

  • Bewezen track-record in praktijkovername
  • Internationaal netwerk van praktijken en professionals
  • Werkgever met focus op kwaliteit en ontwikkeling
Meer weten?

Aan de tand voelen: Caty van Rijsewijk

27-07-2020

In deze rubriek stellen we  vragen een jonge medewerkers van een tandartspraktijk van DentConnect. Ditmaal voelen we Caty van Rijsewijk aan de tand. Zij is 35 jaar en werkt sinds 2014 bij Mondzorg Hank.

 

 

Waar heb je jouw opleiding genoten?

Nou, voordat ik bij de Radboud Universiteit terechtkwam, heb ik eerst de Academie voor Beeldende Kunsten gedaan in Maastricht. Dat lijkt misschien een totaal andere wereld, maar ik zocht een studie waarbij ik zowel met mensen als met mijn handen kon werken. Maar goed, alleen in een atelier werken was niet helemaal mijn ding.

Vervolgens dacht ik: bij welk beroep werk je écht met mensen én je handen? Toen kwam ik op tandheelkunde uit. In Nijmegen wist ik vrij snel dat dit een goede keuze was.

 

Voor welke specialisatie heb je gekozen?

Ik werk als ‘algemeen tandarts’, maar ik vind het een uitdaging om patiënten te behandelen die angst voor de tandarts hebben. Het geeft echt een heel voldaan gevoel als je mensen hebt kunnen behandelen die al jaren niet bij een tandarts zijn geweest en de angst voor de tandarts kan verminderen.

Hoe ik doe aanpak? Naast pijnvrij te werken is communicatie daarin heel belangrijk. Je moet heel goed uitleggen wat je gaat doen, waarom je dat doet en hoe. De patiënt moet het gevoel krijgen dat hij/zij controle heeft. Dat kan bijvoorbeeld door af te spreken dat je even met de behandeling stopt, zodra de patiënt zijn/haar hand opsteekt. Of door met de patiënt af te spreken dat je maximaal een aantal seconden achter elkaar behandelt en dan mee te tellen. Op die manier kan je zo iemand alsnog de beste mondzorg geven.

 

Waarom ben je bij Mondzorg Hank gaan werken?

Na mijn studie in Nijmegen kon ik daar terecht. Het is een grote dorpspraktijk met behandelaren met diverse specialisaties. Daardoor kan iedereen doen waar hij goed in is én kan een patiënt altijd de beste behandeling krijgen. En daarnaast is het een plek met veel fijne collega’s.

 

Wat merk je van de ondersteuning vanuit het Shared Service Center van DentConnect?

Een behandelaar heeft meestal indirect met het Shared Service Center te maken. Zo weet ik dat er tijdens de coronapandemie vanuit het hoofdkantoor hard is gewerkt om alle protocollen uit te werken en te zorgen dat er voldoende beschermingsmaterialen konden worden geleverd. Je werd ook heel goed op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen, waardoor ik me geen moment ongerust of onveilig heb gevoeld.

 

Heeft het nog andere voordelen dat jouw praktijk onderdeel is van DentConnect?

Ik vind het een positief punt dat DentConnect zijn eigen Academy heeft. De ontwikkelingen op tandheelkundig gebied gaan altijd door en dan is het belangrijk dat je kan blijven leren. Vanuit de Academy heb je de mogelijkheid om je breed te ontwikkelen en de cursussen (ook online) zijn heel toegankelijk.

Daarnaast volg ik ook extern cursussen. Ze begin ik binnenkort aan een cursus hypnose, vanwege mijn ambitie om angstige patiënten nog beter te helpen. Nee, ik ben voorlopig nog niet uitgeleerd!